Blog #1: Maayke de Vries – Standplaats Seattle – Black History Month

Lift ev’ry voice and sing,
Till earth and heaven ring.
Ring with the harmonies of Liberty;
Let our rejoicing rise,
High as the list’ning skies,
Let it resound loud as the rolling sea.
Sing a song full of the faith that the dark past has taught us,
Sing a song full of the hope that the present has brought us;
Facing the rising sun of our new day begun,
Let us march on till victory is won.

Mijn stage op een middelbare school in één van de armere maar meest multiculturele wijk in Seattle begon met het inluiden van de Black History Month. Tijdens deze maand werd het National Black Anthem veelvuldig ten hore gebracht, daarvoor had ik het –om eerlijk te zijn- helaas nog nooit gehoord. Meteen werd duidelijk hoeveel ik hier zou gaan leren over gelijkheid, diversiteit, racisme en de politieke kant van geschiedenis. Zelf heb ik de afgelopen drie jaar met veel plezier in Rotterdam gewoond en in Leiden mijn Master in Koloniale en Globale geschiedenis gehaald. Mijn scriptie heb ik geschreven over de rol van vrouwen in antislavernij bewegingen in Nederland en Amerika. Over dit onderwerp organiseerde ik  een bijeenkomst in de Keti Koti Pop-Up Store.

Nu ben ik voor een periode van een half jaar in de Verenigde Staten om meer te leren over hoe het slavernijverleden verwerkt wordt op school hier. Er is  van alles in beweging gezet in dit land voor  het erkennen van alledaags racisme. Vandaar dat februari een fantastische maand voor mij was om mijn stage in te beginnen!  In deze maand staat de geschiedenis van de Afro-Amerikanen centraal , of eigenlijk alle geschiedenis die niet is geschreven of uitgevoerd door de witte mens. Op de openbare basis- en middelbare scholen in Seattle werd er aandacht gegeven aan de Black History Month met een indrukwekkende bijeenkomst in de aula’s. De bijeenkomst op mijn school was, door de aanwezigheid van opgewekte muziek en dans met Afrikaanse invloeden, vooral een viering. Deze bijeenkomst was namelijk ook het moment voor studenten uit Nigeria, Ethiopia en Eritrea om hun erfgoed met de rest van de school te delen.

Maar het belangrijkste onderwerp van de bijeenkomst was het aanhoudende gewelddadige gedrag van de (meestal witte) politie jegens niet-witte, vooral, jonge mannen. De beweging Black Lives Matter heeft het afgelopen jaar veel aanhang gegenereerd in Amerika. Ook tijdens de bijeenkomst werd erg veelvuldig gerefereerd aan de dreiging van politiegeweld dat duidelijk gevoeld wordt door de studenten. Studenten brachten het gevoelige onderwerp  in kaart door hiphop en gesproken woord (spoken word) voordrachten. Hiphop is dé manier voor studenten om hun gevoelens te uiten, daardoor waren de optredens emotioneel en krachtig.

De Black History Month begint traditioneel met de  Martin Luther King Day: een federale vakantiedag ter ere van deze wereldberoemde Afro-Amerikaanse burgerrechten activist. Deze dag werd in Seattle gevierd met een samenkomst op Garfield High School, aangezien Martin Luther King (MLK) daadwerkelijk een toespraak heeft gehouden op deze school. Ook tijdens deze bijeenkomst werden er inspirerende en hoopvolle berichten verspreid, daarnaast kwam ook white privilege ter sprake en het aanhoudende racistische politiegeweld. Vervolgens verzamelden de duizenden toeschouwers zich om mee te lopen in een mars, waarbij aandacht werd geëist voor de gentrificatie van Seattle en wederom het zorgwekkende politiegeweld.

Al met al was Februari een maand waarin duidelijk werd dat Afro-Amerikaanse geschiedenis nog steeds geen onderdeel is van de reguliere geschiedschrijving in Amerika. De Black History Month is in de loop van de 20ste eeuw uitgegroeid tot een officiele maand in de hele VS om aandacht te geven aan de belangrijke en invloedrijke Afro-Amerikanen die bepalend zijn geweest voor het ontstaan van de Verenigde Staten van Amerika. Mijn tijd in Seattle had niet beter kunnen beginnen dan met een duidelijke boodschap: een counter narrative (dwz een verhaal dat in gaat tegen het reguliere vertelling van geschiedenis) binnen het vak geschiedenis is noodzakelijk.Tijdens mijn stage zal ik onderzoeken hoe geschiedenisdocenten op mijn school op het verzoek ingaan om geschiedenis vanuit diverse perspectieven te bekijken. Onderwerpen uit de Amerikaanse geschiedenis die het hedendaagse debat bezighouden zijn slavernij en segregatie, deze issues spelen nog steeds een bepalende rol in de sociale demografie in het Amerika van 2016. De wijze waarop Amerika haar pijnlijke geschiedenis benadert kan een bijdrage leveren aan het debat in Nederland, vandaar mijn belangstelling om een aantal maanden ervaring op te doen op een Amerikaanse High School.