Keti Koti Lecture opbrengst dialoog

(Foto Stacii Samidin/ CBK)

 

Keti Koti Lecture 2017 Dialoog

Hieronder treft u het overzicht van alle door de deelnemers ingebrachte ideeen en reacties op de drie vragen. Dit is wat de deelnemers zeiden:

Dialoog vraag 1: Wat betekent de herdenking van de afschaffing slavernij voor u?

  • Moment van herdenking, teken, moment van bezinning
  • Ik ben blij dat wij elkaar konden vertellen over het gevoel, de bagage van de slavernij
  • Als volk jezelf herontdekken + roots
  • Keti Koti betekent ook gezelligheid en lekker eten
  • Stilstaan bij je geschiedenis + reflecteren + oplossingen zoeken voor globale problemen van de zwarte mens + de link tussen geschiedenis en actualiteit = bewustwording
  • Kennis overdragen
  • Belangrijk om jaarlijks stil te staan bij het gezamenlijk verleden en er over te vertellen
  • Een begin van beter-onderwijs is juist over dat verleden
  • Cultuur en religie, erkenning en herkenning, facilitair van de gemeente om elkaar te leren kennen
  • Collectief geheugen, blijven accentueren, op de agenda plaatsen, samen doen
  • Wrijvingen over en weer, wel over blijven praten, werken aan de pijn
  • Onderdrukt, wel geleidelijk meer aandacht, maar weinig aandacht vanuit witte mensen / de maatschappij, nog niet in collectief geheugen
  • Zwarte pieten discussie
  • Educatie voor de nieuwe generatie
  • Herdenken van familie verleden, voorouders, afkomst
  • Aandacht, bekendheid, is voorwaarde voor…
  • Onderdeel maken van collectief geheugen en bewustwording van gemeenschappelijk verleden >> blijven herdenken kan bijdragen aan toenadering van groepen tot elkaar
  • Gezelligheid
  • Vrijheid, geen katibo
  • Vergroten van bewustzijn, bewustzijn over zaken uit ons verleden en de invloed daarvan op de huidige stand van zaken in onze gemeenschap
  • Herdenken = helen
  • Herdenken = stilstaan bij gemeenschappelijk trauma, leren/ begrijpen/ bewustwording
  • Meer aandacht op scholen, groter vieren, diversiteitsbeleid, echt herdenken in HEEL Rotterdam
  • Bewustwording, stilte, vragen
  • Het betekent niet veel want wij werden niet grootgebracht met de slavernij, het moet een nationale gedenkdag worden
  • Bewust-zijn, aandacht
  • Verzwegen verleden ipv gedeeld verleden
  • Witte mensen hebben de taak om deze bewustwording ook uit te dragen
  • Herdenken heeft een helende werking
  • Zorgen voor meer bekendheid, Keti Koti
  • Ik ben mij ervan bewust dat het koloniale verleden een ieder aangaat. 1 juli zou daarom een vrije dag mogen zijn
  • Bewustwording, stilstaan bij verworven vrijheden
  • Begrip tonen naar elkaar over dit verleden
  • Tussen 2 culturen in
  • In het dagelijks leden nemen wij (nazaten) het mee, voelen zich opgelaten hierover te praten
  • Verzwegen verleden
  • Geef gewicht aan ons gedeeld koloniaal verleden
  • Bewustzijn en delen van collectieve geschiedenis
  • Bewustwording in maatschappelijke context
  • Empowerment
  • Hierdoor heb ik meer van mijn voorouders/ geschiedenis geleerd
  • We mogen leven in relatieve vrijheid en beschikken over onze overleving
  • Invulling vrijheid is verschillend voor een ieder
  • Vrijheid >> of hopen dat het vrijheid kan zijn… meer bekendheid binnen onderwijs… onderling
  • Stilstaan bij de periode tot aan de afschaffing èn wat er moet gebeuren om de bewustwording te vergroten
  • Erkenning
  • Viering
  • Stilstaan bij vrijheid
  • Nadenken en stilstaan bij de geschiedenis (ik ben een witte man) waar we allemaal deel van uitmaken
  • Er moet worden geluisterd, het moet verteld worden
  • Geheugen doorgegeven, posttraumatische stress
  • Collectieve geweldsbeleving
  • Herschrijving geschiedenisboeken mbv digitaal onderwijs
  • Leren zelfonderzoek te doen naar de eigen geschiedenis en dan naar een breder beeld
  • Kritische zelfreflectie
  • Bewustwording blijven doorgeven
  • Stilte
  • Collectief vergeten
  • Collectieve bewustwording over wie de geschiedenis schrijft en het koesteren van een groot goed namelijk VRIJHEID
  • Hoe trekken we de herdenking breder? Onderwijs, media, overheid?
  • Wat er toen gebeurde was heel erg en nu kunnen we onze eigen mening hebben

 

Dialoog vraag 2: Wat verwacht u van de gemeente/ overheid?

  • Nationale vrije dag op 1 juli
  • Laten zien dat het (Keti Koti) er is en er toe doet
  • Support geven aan Keti Koti
  • Nationale herdenkingsdag of – feestdag
  • Slavernij verleden onderdeel maken van het geschiedenisonderwijs
  • Katibo Ba Bagasi – oma vertelt – Berg en dal Nijmegen – slavernijverleden
  • De zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis gezamenlijk herdenken
  • Slavernij/ politionele acties / koloniale verleden
  • Verandering: financiële middelen, beleid in de politiek en onderwijs, structureel beleid, erkenning, niet bagatelliseren, respect
  • Meer erkenning geven aan de slachtoffers van het slavernij verleden
  • Meer investeren in dit soort bijeenkomsten opschalen, meer media aandacht voor dit onderwijs
  • Het organiseren van “all inclusive” denktanks zodat er beleid wordt gecreëerd dat niet alleen top-down is
  • Een gedeelte van het programma onderbrengen bij de overwegend witte culturele evenementen zoals de Parade of Metropolis
  • Herkenbaarheid creëren
  • Educatie
  • Wij-zij benoemen
  • Lokale, inclusieve plekken aandacht geven en erin investeren
  • Onderwijs (formeel)
  • Aandacht koloniaal verleden in het onderwijs
  • Serieus nemen van de nationale geschiedenis
  • Aanbieden van vernieuwd lesmateriaal
  • Visueel maken van de aankondiging herdenking
  • Meer budget
  • Dat kan: meer aandacht en het faciliteren van meer informatie/ de lezing dmv subsidie
  • Dat we op scholen doorverteld… samen met Anne Frank… ik doe het samen met verhaler-verteller op scholen
  • Op scholen meer educatie, zowel basis als voortgezet
  • Dit soort bijeenkomsten
  • Aandacht op landelijk niveau
  • Verbreding/ verdieping van het lespakket
  • Straatnamen/ namen van scholen en instellingen met een “koloniaal verleden” veranderen
  • Gemeente – overheid – onderwijs: kijken naar de lesstof opleggen
  • Erkenning en meer inzicht en kennis naar de jongeren toe
  • Investeren in de jongeren
  • Lans breken voor meer diverse verhalen over wereldwijde slavernij (verschillen aanduiden) en brengen naar deze tijd
  • Durven over oud zeer te praten
  • Monumenten meenemen tijdens het gidsen/ rondleidingen, tijdens rondvaarten
  • Onbegrip – onverschilligheid – vrees voor het obekende – drempels over/brengen wederzijds
  • Meer activiteiten over het jaar gespreid op scholen t.b.v. een collectief geheugen
  • Geschiedenis moet naar boven, ook van Indonesië, Suriname, sporen van het verleden oplichten
  • Belangstelling tonen
  • Investeren in onderwijs
  • Onderwijs: gemeente moet zich inzetten voor educatie over slavernij, liefst vanaf bovenbouw basisscholen en op voortgezet onderwijs, als verplicht onderdeel en met medewerking van goede docenten
  • Stellingname politici in publieke debat: niet bagatelliseren!
  • Gemeente zou voor dit thema een goed netwerk moeten hebben met alle scholen in Nederland
  • Koloniale monumenten en straatnamen opnieuw onder de loep nemen
  • Meer richten op neutrale feestdagen voor meer inclusiviteit; scholing en onderwijs hierover
  • Monumenten en straatnamen opnieuw bekijken
  • Meer afspiegeling van de kleurrijke samenleving op het bestuurlijk niveau
  • Straatnamen veranderen: Witte de With, Rochussen, Piet Hein, Michiel de Ruyter
  • Dat de burgemeester bij deze herdenkingsbijeenkomst aanwezig is (als voorbeeld)
  • Investeren in diversiteitsbeleid in het algemeen en divers cultureel aanbod
  • Er op sturen dat het VOC verleden zoals het wordt verteld in musea ook het slavernijverleden vertelt
  • Meer aandacht
  • Meer aandacht in het onderwijs voor de slavernij geschiedenis dmv boeken, visuele middelen
  • Toekomstgericht: nationale feestdag en sociaaleconomische positieverbetering in de maatschappij
  • Educatie aanbieden
  • Media aandacht verspreiden over verschillende herdenkingen
  • Verbindende factor
  • Faciliteer stedelijke events met focus jeugd
  • Richt herdenkingsmuseum op
  • Laat initiatief bij gemeenschap/ bewoners
  • Investeren in publiciteit voor herdenkingen
  • Museum van de geschiedenis van de stad met een deel over slavernij en “handel”

Dialoog vraag 3: Welke stappen kunnen wij zelf in Rotterdam zetten?

  • Verhalen vertellen over mijn geschiedenis
  • Actief burgerschap
  • Aan heel veel mensen vertellen dat ik naar de herdenkingen ga als blanke man
  • Eigen verantwoordelijkheid nemen
  • Achterban mobiliseren om ons vanuit kracht te ontwikkelen
  • Vrijwilligerswerk
  • Kennis delen
  • Niet door media laten misleiden
  • Onderzoek doen
  • Meer bekendheid op scholen
  • Beroep doen op feiten
  • Elkaar beter leren kennen
  • Openstaan voor elkaar
  • Dialoogtafels en Keti Koti tafels
  • Thematisering op scholen
  • Niet onverschillig zijn maar – waar nodig – bijstellen en bijsturen
  • Bezoeken en onderzoeken van de juiste bronnen
  • Bewustzijn vragen en agenderen van de herdenking op 30 juni en de voering op 1 juli
  • Bewoners initiatieven
  • Sommige mensen willen het weten, andere niet en dat moet je respecteren
  • Bewustwording naar omgeving
  • Aanwezigheid bij evenementen, feesten, eten, muziek
  • We moeten zelf klein beginnen en dan uitbreiden; begin bij jezelf en familie
  • Welke stappen moeten wij ondernemen met scholen, wijkcentra en ook landelijk
  • Door met de mensen in de (andere) omgeving erover te hebben, al is het ongemakkelijk. Je moet informatie zoeken en dus doorgeven.
  • Verbreden – makkelijker te vinden
  • Vanuit de VN meer kennis weergeven over het Decennium voor Mensen van Afrikaanse afkomst.
  • Vrouwen in het verhaal betrekken
  • Naar herdenkingen en bijeenkomsten gaan
  • Met mensen praten waar je normaal niet mee zou praten
  • Activiteiten ontwikkelen, zoals lezingen en cursus, voor educatie
  • Meer bekendheid geven via social media, flyers, informatie verspreiden in de eigen omgeving zoals buurthuizen
  • Jonge mensen bewust maken
  • Goed voorbeeld doet volgen
  • Collectief organiseren kan meer afdwingen
  • De 1e en 2e lijnsorganisaties moeten zich beter manifesteren
  • Beter organiseren: bibliotheek, archief, documentatiecentrum in Rotterdam
  • De moed niet opgeven en erop vertrouwen dat de racisten van vandaag ook ooit tot bewustwording zullen komen
  • Niet in de algemene babbel blijven hangen
  • We doen zelf al genoeg
  • Creatieve productie-opdrachten geven aan studenten ROC en Hogescholen
  • Bijeenkomsten bijwonen
  • Met wijkbewoners in gesprek gaan, met scholen en onderwijs, met alle betrokkenen en dingen DOEN
  • Keti Koti tafels organiseren en faciliteren
  • Films maken over en musical schrijven. Kunstuitingen.
  • Communiceren, praten met anderen. Verhalen delen. Dialoog aangaan. The common ground vinden.
  • Praten, herdenken, feesten, muziek verbindt!
  • Conservatisme doorbreken door zoektocht naar gemeenschappelijkheid
  • Omgeving bewust maken
  • Plekken/ momenten faciliteren om verbinding tussen verschillende bevolkingsgroepen mogelijk te maken
  • Wij – zij benoemen