Keti Koti Lecture opbrengst dialoog
Keti Koti Lecture 2017 Dialoog
Hieronder treft u het overzicht van alle door de deelnemers ingebrachte ideeen en reacties op de drie vragen. Dit is wat de deelnemers zeiden:
Dialoog vraag 1: Wat betekent de herdenking van de afschaffing slavernij voor u?
- Moment van herdenking, teken, moment van bezinning
- Ik ben blij dat wij elkaar konden vertellen over het gevoel, de bagage van de slavernij
- Als volk jezelf herontdekken + roots
- Keti Koti betekent ook gezelligheid en lekker eten
- Stilstaan bij je geschiedenis + reflecteren + oplossingen zoeken voor globale problemen van de zwarte mens + de link tussen geschiedenis en actualiteit = bewustwording
- Kennis overdragen
- Belangrijk om jaarlijks stil te staan bij het gezamenlijk verleden en er over te vertellen
- Een begin van beter-onderwijs is juist over dat verleden
- Cultuur en religie, erkenning en herkenning, facilitair van de gemeente om elkaar te leren kennen
- Collectief geheugen, blijven accentueren, op de agenda plaatsen, samen doen
- Wrijvingen over en weer, wel over blijven praten, werken aan de pijn
- Onderdrukt, wel geleidelijk meer aandacht, maar weinig aandacht vanuit witte mensen / de maatschappij, nog niet in collectief geheugen
- Zwarte pieten discussie
- Educatie voor de nieuwe generatie
- Herdenken van familie verleden, voorouders, afkomst
- Aandacht, bekendheid, is voorwaarde voor…
- Onderdeel maken van collectief geheugen en bewustwording van gemeenschappelijk verleden >> blijven herdenken kan bijdragen aan toenadering van groepen tot elkaar
- Gezelligheid
- Vrijheid, geen katibo
- Vergroten van bewustzijn, bewustzijn over zaken uit ons verleden en de invloed daarvan op de huidige stand van zaken in onze gemeenschap
- Herdenken = helen
- Herdenken = stilstaan bij gemeenschappelijk trauma, leren/ begrijpen/ bewustwording
- Meer aandacht op scholen, groter vieren, diversiteitsbeleid, echt herdenken in HEEL Rotterdam
- Bewustwording, stilte, vragen
- Het betekent niet veel want wij werden niet grootgebracht met de slavernij, het moet een nationale gedenkdag worden
- Bewust-zijn, aandacht
- Verzwegen verleden ipv gedeeld verleden
- Witte mensen hebben de taak om deze bewustwording ook uit te dragen
- Herdenken heeft een helende werking
- Zorgen voor meer bekendheid, Keti Koti
- Ik ben mij ervan bewust dat het koloniale verleden een ieder aangaat. 1 juli zou daarom een vrije dag mogen zijn
- Bewustwording, stilstaan bij verworven vrijheden
- Begrip tonen naar elkaar over dit verleden
- Tussen 2 culturen in
- In het dagelijks leden nemen wij (nazaten) het mee, voelen zich opgelaten hierover te praten
- Verzwegen verleden
- Geef gewicht aan ons gedeeld koloniaal verleden
- Bewustzijn en delen van collectieve geschiedenis
- Bewustwording in maatschappelijke context
- Empowerment
- Hierdoor heb ik meer van mijn voorouders/ geschiedenis geleerd
- We mogen leven in relatieve vrijheid en beschikken over onze overleving
- Invulling vrijheid is verschillend voor een ieder
- Vrijheid >> of hopen dat het vrijheid kan zijn… meer bekendheid binnen onderwijs… onderling
- Stilstaan bij de periode tot aan de afschaffing èn wat er moet gebeuren om de bewustwording te vergroten
- Erkenning
- Viering
- Stilstaan bij vrijheid
- Nadenken en stilstaan bij de geschiedenis (ik ben een witte man) waar we allemaal deel van uitmaken
- Er moet worden geluisterd, het moet verteld worden
- Geheugen doorgegeven, posttraumatische stress
- Collectieve geweldsbeleving
- Herschrijving geschiedenisboeken mbv digitaal onderwijs
- Leren zelfonderzoek te doen naar de eigen geschiedenis en dan naar een breder beeld
- Kritische zelfreflectie
- Bewustwording blijven doorgeven
- Stilte
- Collectief vergeten
- Collectieve bewustwording over wie de geschiedenis schrijft en het koesteren van een groot goed namelijk VRIJHEID
- Hoe trekken we de herdenking breder? Onderwijs, media, overheid?
- Wat er toen gebeurde was heel erg en nu kunnen we onze eigen mening hebben
Dialoog vraag 2: Wat verwacht u van de gemeente/ overheid?
- Nationale vrije dag op 1 juli
- Laten zien dat het (Keti Koti) er is en er toe doet
- Support geven aan Keti Koti
- Nationale herdenkingsdag of – feestdag
- Slavernij verleden onderdeel maken van het geschiedenisonderwijs
- Katibo Ba Bagasi – oma vertelt – Berg en dal Nijmegen – slavernijverleden
- De zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis gezamenlijk herdenken
- Slavernij/ politionele acties / koloniale verleden
- Verandering: financiële middelen, beleid in de politiek en onderwijs, structureel beleid, erkenning, niet bagatelliseren, respect
- Meer erkenning geven aan de slachtoffers van het slavernij verleden
- Meer investeren in dit soort bijeenkomsten opschalen, meer media aandacht voor dit onderwijs
- Het organiseren van “all inclusive” denktanks zodat er beleid wordt gecreëerd dat niet alleen top-down is
- Een gedeelte van het programma onderbrengen bij de overwegend witte culturele evenementen zoals de Parade of Metropolis
- Herkenbaarheid creëren
- Educatie
- Wij-zij benoemen
- Lokale, inclusieve plekken aandacht geven en erin investeren
- Onderwijs (formeel)
- Aandacht koloniaal verleden in het onderwijs
- Serieus nemen van de nationale geschiedenis
- Aanbieden van vernieuwd lesmateriaal
- Visueel maken van de aankondiging herdenking
- Meer budget
- Dat kan: meer aandacht en het faciliteren van meer informatie/ de lezing dmv subsidie
- Dat we op scholen doorverteld… samen met Anne Frank… ik doe het samen met verhaler-verteller op scholen
- Op scholen meer educatie, zowel basis als voortgezet
- Dit soort bijeenkomsten
- Aandacht op landelijk niveau
- Verbreding/ verdieping van het lespakket
- Straatnamen/ namen van scholen en instellingen met een “koloniaal verleden” veranderen
- Gemeente – overheid – onderwijs: kijken naar de lesstof opleggen
- Erkenning en meer inzicht en kennis naar de jongeren toe
- Investeren in de jongeren
- Lans breken voor meer diverse verhalen over wereldwijde slavernij (verschillen aanduiden) en brengen naar deze tijd
- Durven over oud zeer te praten
- Monumenten meenemen tijdens het gidsen/ rondleidingen, tijdens rondvaarten
- Onbegrip – onverschilligheid – vrees voor het obekende – drempels over/brengen wederzijds
- Meer activiteiten over het jaar gespreid op scholen t.b.v. een collectief geheugen
- Geschiedenis moet naar boven, ook van Indonesië, Suriname, sporen van het verleden oplichten
- Belangstelling tonen
- Investeren in onderwijs
- Onderwijs: gemeente moet zich inzetten voor educatie over slavernij, liefst vanaf bovenbouw basisscholen en op voortgezet onderwijs, als verplicht onderdeel en met medewerking van goede docenten
- Stellingname politici in publieke debat: niet bagatelliseren!
- Gemeente zou voor dit thema een goed netwerk moeten hebben met alle scholen in Nederland
- Koloniale monumenten en straatnamen opnieuw onder de loep nemen
- Meer richten op neutrale feestdagen voor meer inclusiviteit; scholing en onderwijs hierover
- Monumenten en straatnamen opnieuw bekijken
- Meer afspiegeling van de kleurrijke samenleving op het bestuurlijk niveau
- Straatnamen veranderen: Witte de With, Rochussen, Piet Hein, Michiel de Ruyter
- Dat de burgemeester bij deze herdenkingsbijeenkomst aanwezig is (als voorbeeld)
- Investeren in diversiteitsbeleid in het algemeen en divers cultureel aanbod
- Er op sturen dat het VOC verleden zoals het wordt verteld in musea ook het slavernijverleden vertelt
- Meer aandacht
- Meer aandacht in het onderwijs voor de slavernij geschiedenis dmv boeken, visuele middelen
- Toekomstgericht: nationale feestdag en sociaaleconomische positieverbetering in de maatschappij
- Educatie aanbieden
- Media aandacht verspreiden over verschillende herdenkingen
- Verbindende factor
- Faciliteer stedelijke events met focus jeugd
- Richt herdenkingsmuseum op
- Laat initiatief bij gemeenschap/ bewoners
- Investeren in publiciteit voor herdenkingen
- Museum van de geschiedenis van de stad met een deel over slavernij en “handel”
Dialoog vraag 3: Welke stappen kunnen wij zelf in Rotterdam zetten?
- Verhalen vertellen over mijn geschiedenis
- Actief burgerschap
- Aan heel veel mensen vertellen dat ik naar de herdenkingen ga als blanke man
- Eigen verantwoordelijkheid nemen
- Achterban mobiliseren om ons vanuit kracht te ontwikkelen
- Vrijwilligerswerk
- Kennis delen
- Niet door media laten misleiden
- Onderzoek doen
- Meer bekendheid op scholen
- Beroep doen op feiten
- Elkaar beter leren kennen
- Openstaan voor elkaar
- Dialoogtafels en Keti Koti tafels
- Thematisering op scholen
- Niet onverschillig zijn maar – waar nodig – bijstellen en bijsturen
- Bezoeken en onderzoeken van de juiste bronnen
- Bewustzijn vragen en agenderen van de herdenking op 30 juni en de voering op 1 juli
- Bewoners initiatieven
- Sommige mensen willen het weten, andere niet en dat moet je respecteren
- Bewustwording naar omgeving
- Aanwezigheid bij evenementen, feesten, eten, muziek
- We moeten zelf klein beginnen en dan uitbreiden; begin bij jezelf en familie
- Welke stappen moeten wij ondernemen met scholen, wijkcentra en ook landelijk
- Door met de mensen in de (andere) omgeving erover te hebben, al is het ongemakkelijk. Je moet informatie zoeken en dus doorgeven.
- Verbreden – makkelijker te vinden
- Vanuit de VN meer kennis weergeven over het Decennium voor Mensen van Afrikaanse afkomst.
- Vrouwen in het verhaal betrekken
- Naar herdenkingen en bijeenkomsten gaan
- Met mensen praten waar je normaal niet mee zou praten
- Activiteiten ontwikkelen, zoals lezingen en cursus, voor educatie
- Meer bekendheid geven via social media, flyers, informatie verspreiden in de eigen omgeving zoals buurthuizen
- Jonge mensen bewust maken
- Goed voorbeeld doet volgen
- Collectief organiseren kan meer afdwingen
- De 1e en 2e lijnsorganisaties moeten zich beter manifesteren
- Beter organiseren: bibliotheek, archief, documentatiecentrum in Rotterdam
- De moed niet opgeven en erop vertrouwen dat de racisten van vandaag ook ooit tot bewustwording zullen komen
- Niet in de algemene babbel blijven hangen
- We doen zelf al genoeg
- Creatieve productie-opdrachten geven aan studenten ROC en Hogescholen
- Bijeenkomsten bijwonen
- Met wijkbewoners in gesprek gaan, met scholen en onderwijs, met alle betrokkenen en dingen DOEN
- Keti Koti tafels organiseren en faciliteren
- Films maken over en musical schrijven. Kunstuitingen.
- Communiceren, praten met anderen. Verhalen delen. Dialoog aangaan. The common ground vinden.
- Praten, herdenken, feesten, muziek verbindt!
- Conservatisme doorbreken door zoektocht naar gemeenschappelijkheid
- Omgeving bewust maken
- Plekken/ momenten faciliteren om verbinding tussen verschillende bevolkingsgroepen mogelijk te maken
- Wij – zij benoemen